W ostatnim czasie pojawiło się u mnie kilka publikacji związanych z tematyką tzw. "Sztucznej Inteligencji", które zapoczątkowały nową serię, opisującą praktyczne przykłady automatycznego generowania zarówno gotowych obrazów, jak i tekstów, kodów źródłowych gier oraz innych programów użytkowych, dźwięków w postaci mowy ludzkiej, muzyki, nagrań filmowych, animacji czy dzieł sztuki wygrywających konkursy sztuki cyfrowej. Przedstawione zostały w niej proste systemy generowania realistycznych zdjęć obiektów, jak nieistniejących ludzi, zwierząt, rajskich wysp, map całych miast, czy map satelitarne. Ponadto znajdziecie w nich zagadnienia odnośnie automatycznego animowania zdjęć, generowania ludzkich emocji, skalowania obrazków i materiałów wideo wraz z polepszaniem ich jakości, automatycznego teksturowania map, czy zmiany filmu w tzw. stylizowane "ruchome obrazy" rodem z filmu "Loving Vincent" oraz wiele, wiele innych.
W tekstach wykorzystane zostały przykładowe darmowe programy, jak i te posiadające użyteczną darmową wersję trial, by każdy mógł skorzystać z ich rozbudowanych funkcjonalności. Znajdziecie w nich zarówno pełne instrukcje instalacji, konfiguracji, czy ich wykorzystania. Każde narzędzie opatrzone zostało gamą praktycznych przykładów pokazujących finalne projekty. Sama seria z czasem będzie coraz bardziej rozwijana, by ukazywać kolejne aspekty tej rozwojowej tematyki.
Poniżej pełna lista artykułów znajdujących się w serii, wraz z ich krótkimi opisami:
1. "Sztuczna Inteligencja" i generowanie obrazów – czyli jak prosto, automatycznie oraz za darmo zmienić tekst w gotową grafikę
"Sztuczna inteligencja", a właściwie uczenie maszynowe, to w ostatnim czasie bardzo popularny temat poruszany zarówno w mediach, jak i na sympozjach naukowych. Z tego też powodu dziś na tapet postanowiłem wziąć jeden z jego obszarów, który może przydać się zarówno części z Was w pracy twórczej, jak i przy prostych działaniach w mediach społecznościowych.
W tym artykule postaram się opisać, jak w łatwy i szybki sposób przy pomocy gotowego programu - bez posiadania jakiejkolwiek wiedzy z zakresu grafiki i plastyki - automatycznie wygenerować gotowy do użycia obrazek/grafikę na podstawie podanych przez nas krótkich fraz tekstowych, opisujących zjawisko, które chcemy na niej zawrzeć. W kilka minut zamieniając krótkie zdanie na praktycznie gotową do użycia grafikę lub grafikę koncepcyjną dla naszego projektu.
2. "Sztuczna Inteligencja" generująca nieistniejące zdjęcia, osoby i mapy – generatywne sieci przeciwstawne za darmo i w praktyce
Ostatnio opisywałem "sztuczną inteligencję", a właściwie uczenie maszynowe prowadzące do tworzenia gotowych obrazów i grafik na podstawie podanych fraz tekstowych. Dzisiaj natomiast skupię się na innym aspekcie zagadnienia, czyli na stronach oferujących darmowe oraz bardzo proste generatory zdjęć, oparte o model sztucznej inteligencji GAN, czyli generatywne sieci przeciwstawne. Model ten pozwala na automatyczne tworzenie wzorców na podstawie dostarczonych danych, które później mogą zostać przetworzone na dane wyjściowe w postaci np. wiarygodnych zdjęć profilowych, zwierząt, realnych map satelitarnych i topograficznych, czy nawet zdjęć plenerowych z miejsc, które nie istnieją.
Skrypty te oczywiście mają pewne ograniczenia, o których wspomnę w dalszej części, po których łatwo rozpoznać można, że dany obraz jest fałszywy. Biorąc pod uwagę jednak zdarzenia ostatnich miesięcy i to, że czasem nawet wyszkolone wywiady mają problem z określeniem wiarygodności niektórych źródeł (np. chińskich map satelitarnych lub akcji typu deepfake z wykorzystaniem twarzy i głosów znanych polityków), myślę że warto przynajmniej przyjrzeć się tym technologiom oraz temu, co one ze sobą niosą. Szeroko objawiający się trolling pokazuje, że warto je znać, a co najważniejsze rozpoznawać. Szczególnie, że wiele z nich dostępnych jest zupełnie za darmo.
3. "Sztuczna Inteligencja" przy skalowaniu filmów i obrazów - automatyczne zwiększanie jakości obrazu oraz ilości klatek na sekundę za darmo
Kolejny artykuł z serii "Sztuczna Inteligencja", tym razem skupiający się na masteringu plików wideo oraz grafiki. W pierwszej kolejności przedstawię w nim kilka projektów, w których dzięki uczeniu maszynowemu stworzone zostały modele "AI" pozwalające m.in. na automatyczne skalowanie obrazu wideo, czy zdjęć, "bez spadku ich jakości". Drugim zagadnieniem natomiast będzie automatyczne zwiększanie ilości klatek na sekundę w dostarczonych przez nas materiałach wideo.
O ile wcześniej bardziej traktowałem o tworzeniu nowych treści przy wykorzystaniu algorytmów tzw. "SI", o tyle tym razem większą uwagę skupię na już istniejących materiałach i polepszaniu ich jakości. Dzięki opisanym tu programom możemy zarówno zwiększyć jakość obrazów czy nagrań wygenerowanych przez tzw. "AI", jak i zremasterować nasze stare pliki sprzed lat. Efekty nie zawsze są idealne (jak w każdym przypadku tzw. "AI"), jednak czasami mogą zaskoczyć!
4. "Sztuczna Inteligencja" i przyjaciele - Nagrania stylizowane na "ruchome obrazy" oraz automatyczne teksturowanie map
Jeżeli oglądaliście kiedyś film "Loving Vincent", to pewnie zastanawialiście się, jak bardzo angażujące może być wykonanie animacji widocznych tam "ruchomych obrazów". Obrazów przemawiających do nas nie tylko sztuką, ale również swoim ruchem i gestem. Jak można uzyskać podobny efekt nie zaprzęgając do tego masy zawodowych grafików oraz animatorów? Wbrew pozorom jest to możliwe, dlatego dziś postanowiłem opisać, w jaki szybki i prosty sposób, dzięki użyciu prostych narzędzi, z lekką pomocą tzw. "AI", możemy to zrobić. Dodatkowo przedstawione tu narzędzie (wbrew swojemu przeznaczeniu) używane jest przez niektóre osoby w procesie wstępnego teksturowania map do gier oraz modyfikacjach do gier.
W ostatnim czasie wiele pisałem na temat tzw. "sztucznej inteligencji" (której efekty sobie tutaj wykorzystamy), tym razem jednak nie ona doprowadzi nas do sukcesu, lecz synteza nieparametryczna oparta na przykładach. Opisana tu aplikacja nie wykorzystuje tzw. "AI", jednak bazując często tylko na jednej, odpowiednio spreparowanej klatce filmowej, potrafi dostosować całe nagranie (lub serię zdjęć czy grafik), do stylu z dostarczonej klatki. Tym samym przy pomocy kilku kliknięć może zmienić normalny film w animację komiksową lub poruszający się obraz. Skrypt po odpowiednim pocięciu wejściowej klatki kluczowej na wiele małych fragmentów, chwilę później składa z nich finalną klatkę wyjściową. Wspomnianą klatkę kluczową dostarczymy mu natomiast z innego prostego narzędzia, opartego o tzw. "AI". Efekty mogą zaskoczyć.
5. "Sztuczna Inteligencja" i redagowanie tekstów - jak AI tworzy artykuły oraz wspomaga edycję tekstu
Opisywałem już przypadki, w których tzw. "sztuczna inteligencja" tworzyła gotowe obrazy, wykonywała realne zdjęcia, mapy satelitarne, animacje, czy też całe filmy. Dziś wchodzimy jednak w nowy dział i zastanowimy się, czy dzięki uczeniu maszynowemu, komputer jest w stanie nauczyć się pisać za nas artykuły, scenariusze, wiersze, czy nawet poprawić jakość naszych tekstów? Mam nadzieję, że właśnie dziś uda nam się odpowiedzieć na te pytania!
Na samym początku zaczniemy od kilku darmowych skryptów umożliwiających pełną lub częściową automatyzację procesu tworzenia treści tekstowych, uzupełniając odpowiednią treść do zadanych przez nas tematów. Ocenimy jakość generowanych artykułów, a następnie zobaczymy czy maszyna jest w stanie zdać test Turinga, oszukując człowieka. Osobiście nie polecam takiego sposobu tworzenia treści, jednak ukazuję dostępne możliwości. Na koniec pokażę kilka narzędzi (w większości opartych na tzw. "AI"), które pozytywnie mogą wpłynąć na jakość tworzonych przez nas tekstów.
6. "Sztuczna Inteligencja" w klonowaniu ludzkiego głosu i kreacji wirtualnych gwiazd muzycznych
Tworzenie grafiki, tekstów, kodu programistycznego i materiałów wideo - w tych aspektach przedstawiałem już tzw. "sztuczną inteligencję". Dlaczego więc tym razem nie skupić się na dźwięku? Dźwięku, który nas otacza każdego dnia, w postaci ludzkiej mowy oraz muzyki.
W tym artykule postaram się przedstawić kilka prostych oraz praktycznych zastosowań uczenia maszynowego, w procesie klonowania ludzkiej mowy (celem późniejszego przekształcenia tekstu na dźwięk) oraz tworzenia bardzo popularnych wirtualnych gwiazd muzycznych.
Pamiętać jednak trzeba, że o ile z wykorzystaniem naszego głosu nie ma problemów, o tyle wykorzystywanie głosu innych osób bez ich zgody, to już sprawa bardziej skomplikowana prawnie.
7. "Sztuczna Inteligencja", która wygrała konkurs sztuki - czyli Midjourney w praktyce
Pewnie wielu z Was słyszało, jak w sierpniu tego roku "sztuczna inteligencja" wygrała konkurs sztuki cyfrowej "Colorado State Fair Fine Arts Competition", w kategorii "Sztuka cyfrowa/Sztuka modyfikowana cyfrowo". Konkurs skierowany był wyłącznie do osób fizycznych, jednak jeden z uczestników postanowił poświęcić nieco czasu, w celu stworzenia pewnego happeningu. Zgłosił on bowiem jako swoją pracę, lekko jedynie poprawioną wersją grafiki wykonanej przy pomocy tzw. "AI", a nie przez żywego człowieka. Jakież zdziwienie padło na środowisko artystyczne, gdy okazało się, że właśnie ta praca zdobyła pierwszą nagrodę we wspomnianym konkursie.
W tej serii artykułów zajmuję się praktycznym podejściem do zagadnień tzw. "sztucznej inteligencji", z tego też powodu postanowiłem opisać, jak w bardzo prosty sposób i Wy możecie wygenerować swoje arcydzieła, używając za darmo narzędzia wykorzystanego przez autora zwycięskiej pracy – wpisując jedynie kilka słów na czacie! Ilość grafik generowanych za darmo w ramach wersji trial jest mocno ograniczona, jednak warto się pobawić! Poniżej opisuję, jak się za to zabrać.
8. "Sztuczna Inteligencja" automatycznie programująca gry i programy - jak wygenerować swój pierwszy program przy pomocy "AI"
Listopad to dla nas miesiąc "sztucznej inteligencji", dlatego również takim tematem go zakończymy. Dziś opowiemy sobie, jak skrypty oparte o tzw. "AI" mogą pomóc nam zaprogramować całą grę lub inny program użytkowy. Pokażemy, jak w szybki oraz prosty sposób automatycznie przy ich pomocy zmienić proste polecenia lub mowę ludzką na kod programistyczny, tworzony w znanych językach programowania jak Python, Java, C++, czy językach skryptowych typu JavaScript. Na przykładzie wykonamy sobie kilka prostych gier komputerowych, symulujących znane już wszystkim pozycje oraz małe programy użytkowe – jak kalkulator, czyli coś przez co chyba każdy początkujący programista przechodził.
Na rynku pojawiło się kilka różnych propozycji wspomagających programowanie przy pomocy tzw. "sztucznej inteligencji". Ja jednak skupię się na jednej, którą poznaliśmy już z wcześniejszych artykułów, czyli OpenAI. Moim zdaniem jest to najbardziej uniwersalny skrypt, pozwalający nam obsłużyć wiele języków, a co najważniejsze, potrafi stworzyć cały kod od podstaw - a nie tylko wspierać przy jego tworzeniu.
9. "Sztuczna Inteligencja" – OpenAI i tworzenie realistycznych obrazów oraz sztuki, czyli model DALL-E w praktyce
W ostatnim czasie tematowi OpenAI poświęciłem aż dwa artykuły. Pierwszy odnoszący się do automatycznego tworzenia tekstów - w którym sprawdził się idealnie - oraz drugi, skupiający się na programowaniu aplikacji przez tzw. "AI" – gdzie radził sobie raczej z prostymi zadaniami. Czas na kolejny obszar, w którym OpenAI próbuje podbić rynek, czyli generowanie realistycznych obrazów oraz sztuki na podstawie opisu napisanego w języku naturalnym.
Wcześniej pokazywałem już kilku konkurentów wykorzystujących tzw. "AI" do generowania grafiki, m.in. Midjourney - który do tej pory wypadł najlepiej - oraz model Stable Diffusion - radzący sobie nieco gorzej, ale nadal mogący konkurować z czołówką. Zobaczymy więc, jak w tym wypadku poradzi sobie sławne OpenAI oraz co najważniejsze, jak wypadnie na tle innych.
Zaledwie dwa miesiące temu DALL-E zostało uwolnione z tzw. "listy oczekujących", gdzie na próbę wygenerowania własnej grafiki trzeba było czekać w kolejce. Z tego też powodu postanowiłem opisać, jak obecnie za darmo i bez konieczności oczekiwania, można skorzystać z tego narzędzia. Przedstawię tutaj pełną instrukcję jego wykorzystania wraz z kilkoma prostymi wskazówkami, opiszę swoje odczucia oraz co najważniejsze, postaram się podsumować zarówno jego plusy, jak i minusy.
10. "Sztuczna Inteligencja" – automatyczne skalowanie i poprawa jakości zdjęć oraz obrazów za darmo (on-line)
Wiele razy pewnie trafialiście na sytuację, w której przeglądając dysk natrafialiście na stare zdjęcia, które z racji upływu lat - czy to z powodów znacznej kompresji, czy małej rozdzielczości - nie nadają się do wykorzystania w obecnych czasach. Ich jakość nie jest już tak zadawalająca jak kiedyś, więc zastanawiamy się, jak możemy to zmienić. Tutaj z pomocą przyjść nam mogą skrypty wykorzystujące modele tzw. "sztucznej inteligencji", których celem jest skalowanie oraz polepszanie jakości dostarczanych zdjęć i obrazów. Kiedyś opisywałem już programy przeznaczone głównie do skalowania obrazu wideo, jednak tym razem skupię się na czymś powszechniej wykorzystywanym, czyli na naszych zdjęciach.
Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań pozwalających na automatyczne skalowanie obrazów. Nie wszystkie jednak są w pełni darmowe i nie zawsze dają sobie radę ze słabą jakością zdjęć albo po prostu ograniczają się jedynie do dwukrotnego powiększenia. Testowałem wiele aplikacji, niestety większość (nawet płatnych) nie była w stanie spełnić moich oczekiwań. Z czasem wyselekcjonowała się więc lista tych, które zależnie od warunków dają lepsze lub gorsze efekty.
W tym artykule postanowiłem skupić się na darmowych, łatwo dostępnych i w pełni funkcjonalnych aplikacjach on-line. Dlatego też zacznę od rozwiązania, które nieco się wyróżnia. AnyRec AI Image Upscaler, to obecnie w pełni darmowy projekt, pozwalający na nawet ośmiokrotne skalowanie obrazów, oferujący profesjonalne efekty wizualne. W drugiej kolejności natomiast przedstawię kilka alternaty, które także mogą być wykorzystywane za darmo i są w stanie osiągnąć zadawalający efekt.
11. "Sztuczna Inteligencja" i ChatBot odpowiadający na pytania, piszący wiersze oraz programujący aplikacje – czyli ChatGPT od OpenAI
Nie dalej, jak tydzień temu OpenAI opublikowało kolejny, wytrenowany przez siebie model tzw. "sztucznej inteligencji", noszący nazwę ChatGPT. Tym razem udostępniając nam asystenta "SI", który nie tylko w wielu językach odpowie na nasze pytania (o ile będzie znał na nie odpowiedź), ale także napisze dla nas wiersz, poemat, krótką historię fabularną, zaprogramuje prostą aplikację, czy po prostu poprawi nasz własny kod źródłowy. I to wszystko w formie czatu przypominającego rozmowę z żywym człowiekiem!
Zaledwie tydzień temu, w dwóch artykułach opisywałem modele GPT-3, pozwalające m.in. na programowanie prostych aplikacji, pisanie artykułów czy innych treści tekstowych przez tzw. "AI". Teraz natomiast OpenAI przedstawia ich bardziej rozbudowaną oraz przyjazną dla użytkownika kontynuację. Model ChatGPT dostrojony został na podstawie wcześniej wspomnianych modeli GPT-3.5, przyjmując jednak bardziej "ludzką" formę, pozwalającą na płynną konwersację z botem.
Autor: Daniel 'zoNE' Gabryś