Jak prosto przekonwertować obrazek 2D w grafikę 3D np. do wydruku

Wielu z Was pewnie zastanawiało się, jak w prosty i szybki sposób stworzyć ciekawą grafikę 3D, którą moglibyśmy wykorzystać w swoich projektach lub np. jako wzory do wydruku 3D. Modelowanie 3D bardzo często kojarzy nam się z długimi godzinami spędzonymi nad dopracowywaniem kształtów i rozmiarów, zabawą z poligonami. Dziś jednak pokażę Wam, jak w bardzo prosty oraz błyskawiczny sposób (zajmujący jedynie kilka minut) ze zwykłych, płaskich obrazków 2D wykonać bardzo ciekawe modele 3D! Przy okazji przedstawię tutaj również, jak ze zwykłych grafik rastrowych (np. *.bmp, *.jpg, *.png) szybko wykonać grafiki wektorowe (*.svg).

(Aby powiększyć kliknij screen.)

By tego dokonać potrzebne będą nam:

  • obrazek, który posłuży nam za bazę pod model 3D - najlepiej z wyraźnie zaznaczonym kształtami,
  • aplikacja przetwarzająca obrazki *.bmp, *.png, *.jpg na grafikę wektorową (stworzoną z brył geometrycznych) - może być on-line,
  • internetowa aplikacja do przetwarzania grafiki wektorowej w modele 3D

W artykule opiszę dwa sposoby, dzięki którym zwykły, płaski obrazek w kilka minut przerodzi się w pełnoprawną grafikę 3D. Pierwszy sposób jest nieco dłuższy (zajmuje około 5-10min), ale daje lepsze efekty wizualne, natomiast drugi jest szybszy (nie więcej, niż 1 min), ale jego efekt wizualny jest nieco gorszy. No to zaczynamy!

Sposób pierwszy:

W sposobie tym najpierw przetworzymy nasz plik *.jpg, *.bmp, *.png na grafikę wektorową (*.svg) - składającą się z brył geometrycznych, a następnie przekonwertujemy ją w finalną grafikę 3D. Metoda ta moim zdaniem jest dużo dokładniejsza, a wykonać ją możemy w 5min, więc nie jest aż tak skomplikowana, czy czasochłonna.

Zamiana grafiki rastrowej na wektorową:

Aby rozpocząć pracę z naszą grafiką, będzie nam potrzebny obrazek, który wykorzystamy do wykonania modelu. U mnie będzie to ilustracja z moim logotypem. Logo zapisane jest w bezstratnym formacie *.bmp. Jeżeli nie posiadamy wersji wektorowej, to ten właśnie format polecam najbardziej, bo obsługują go wszystkie programy. Ewentualnie format *.png, ale jego nie obsługuje aplikacja CR8tracer, jeżeli ją wybierzemy w następnym kroku.

(Aby powiększyć kliknij screen.)

Aby przerobić nasze logo na wektory użyję mojego ulubionego, darmowego programu CR8tracer, ale równie dobrze możemy do tego celu wykorzystać aplikacje takie jak darmowy oraz bardziej rozwinięty Inkscape, płatny Photoshop, CorelDRAW czy po prostu aplikacji internetowej Online-Convert.com. Poniżej opiszę jak zrobić to w kilku z nich (jeżeli nie masz powyższych programów, przejdź od razu do możliwości 4).

Możliwość 1 - CR8tracer:

Otwieramy program CR8tracer, wybieramy z menu opcję "File -> Open", wyszukujemy nasz obrazek (najlepiej, aby grafika była zapisana jako obrazek monochromatyczny, czyli w 1 kolorze), potwierdzamy. Teraz zaznaczamy menu "File -> Save as" i zapisujemy plik jako *.svg. Po jego uruchomieniu w jakimkolwiek programie obsługującym rozszerzenie *.svg (np. przeglądarce internetowej) powinien się nam ukazać poniższy widok.

(Aby powiększyć kliknij screen.)

Możliwość 2 - Inkscape:

Jeżeli naszym ulubionym programem jest Inkscape, uruchamiamy go, przeciągamy do niego nasz obrazek *.bmp lub *.png. Zaznaczamy zaimportowany obrazek ppm i wchodzimy w menu "Trace Bitmap...". Pojawi się nowe okno, w którym zaznaczamy opcję "Multiple scans: creates a group of paths" na "Colours" oraz klikamy OK.

(Aby powiększyć kliknij screen.)

Po przetworzeniu obrazka zostawiamy jego wersję wektorową (czyli warstwę, którą właśnie utworzyliśmy) oraz usuwamy warstwę pierwotną (nasz skopiowany plik *.bmp). Na koniec zapisujemy pracę przy pomocy menu "File -> Save as", jako format Inkscape SVG.

Możliwość 3 - CorelDRAW:

W przypadku programu CorelDRAW - podobnie jak przy Inkscape tworzymy nowy projekt, przeciągamy do niego nasz obrazek *.bmp lub *.png, zaznaczamy go ppm i wchodzimy do menu "Outline Trace -> Logo". W nowym oknie ustawiamy "Detail" na maksimum, "Specify color" na taki, jakiego koloru jest tło naszego obrazka oraz "Remove color from entire image", aby usunął tło z całej grafiki. Na koniec potwierdzamy OK.

(Aby powiększyć kliknij screen.)

Po utworzeniu nowej warstwy z grafiką wektorową usuwamy nasz stary obrazek i zapisujemy projekt w menu "File -> Save as...", wybierając format *.svg.

Możliwość 4 - Online-Convert.com:

Gdy nie posiadamy powyższych programów, możemy wykorzystać do tego celu aplikacje on-line. Jedną z nich jest strona Online-Convert.com (https://image.online-convert.com/convert-to-svg), która umożliwia nam przetworzenie grafiki rastrowej na wektorową. By to zrobić po kliknięciu przycisku "Browse" wybieramy nasz plik *.bmp, *.png lub *.jpg i klikamy "Convert file" - najlepiej, aby nasz plik źródłowy był w jednym kolorze. Gdy proces wysyłania się zakończy, od razu będziemy mogli zapisać go na dysku jako grafikę *.svg.

(Aby powiększyć kliknij screen.)

Przetwarzanie grafiki wektorowej (SVG), na model 3D:

Jeżeli posiadamy już nasze logo w postaci wektorowej, możemy już przejść do przerabiania jej na model trójwymiarowy. Do tego zadania użyjemy najlepszego moim zdaniem narzędzia on-line, czyli aplikacji Autodesk TinkerCad (tinkercad.com). By z niego skorzystać musimy zarejestrować się na podanej stronie, a następnie po zalogowaniu wybrać opcję "Create new design".

(Aby powiększyć kliknij screen.)

Przeniesieni zostaniemy do edytora, w którym wybieramy opcję "Import", wyszukujemy nasz plik *.svg z logiem oraz potwierdzamy import. Ważne, aby logo nie było za duże i grafika składała się z samych krzywych (jeżeli przerabialiśmy ją ze zwykłego obrazka powyższymi sposobami, to tak właśnie będzie). Po wykonaniu tych czynności naszym oczom ujawni się poniższy model - jest to już praktycznie gotowa grafika 3D.

(Aby powiększyć kliknij screen.)

Po zaimportowaniu grafikę możemy skalować, obracać, zmieniać przy pomocy edytora, łączyć ją z innymi plikami (w formatach *.svg, *.stl, *.obj), czy zmieniać jej parametry, jak np. wysokość, kolor i ukrywanie elementów. Gdy nasze dzieło jest gotowe, klikamy przycisk "Export" i zapisujemy w formacie *.stl (jeżeli jest to plik przygotowany do wydruku 3D) lub *.obj jeżeli takiego formatu właśnie używamy w naszych aplikacjach. Finalne projekty udostępniać możemy także na naszym profilu w serwisie.

Sposób drugi - Konwertowanie pliku JPG na grafikę 3D:

Poza przerabianiem grafiki wektorowej na model 3D możemy skorzystać jeszcze z jednej opcji, a mianowicie konwertowania pliku *.jpg (płaskiej grafika rastrowa) na model 3D. Jest to jeszcze szybszy proces, niż w przypadku przerobienia go najpierw na grafikę wektorową, a dopiero później na model 3D, jednak jest on mniej dokładny. Osobiście polecam więc poprzednią metodę. Chyba, że zależy nam aż tak na czasie, to możemy skorzystać właśnie z tej metody. Pomoże nam w tym strona Embossify (embossify.com), która umożliwia nam takie zabawy.

(Aby powiększyć kliknij screen.)

(Aby powiększyć kliknij screen.)

Na początek wchodzimy na stronę embossify.com, klikamy przycisk "Click to Select JPEG File", wyszukujemy nasz plik *.jpg i potwierdzamy. Teraz zmieniamy z listy "Thicker the ..." na "Lighter" - jaśniejsze lub "Darker" - ciemniejsze, zależnie od tego, czy chcemy pogrubić jaśniejsze czy ciemniejsze fragmenty obrazka, wybieramy rozmiar grafiki, wysokość modelu, na koniec potwierdzając przyciskiem "Embossify". Po zakończeniu procesu pobieramy nasz model - niestety za darmo jedynie w niższej jakości (mniej wygładzonej), gdyż wyższa jakość (z bardziej wygładzonym modelem) jest płatna i kosztuje $5. Z tego też powodu osobiście bardziej preferuję wcześniejsze narzędzie, gdyż nie ogranicza nas ono jedynie do niskiej jakości modelu.

(Aby powiększyć kliknij screen.)

Kilka moich szybkich projektów wykonanych na potrzeby artykułu pierwszym i drugim sposobem:

(Aby powiększyć kliknij screen.)

(Aby powiększyć kliknij screen.)

(Aby powiększyć kliknij screen.)

(Aby powiększyć kliknij screen.)

(Aby powiększyć kliknij screen.)

(Aby powiększyć kliknij screen.)

(Aby powiększyć kliknij screen.)

(Aby powiększyć kliknij screen.)

(Aby powiększyć kliknij screen.)

(Aby powiększyć kliknij screen.)

(Aby powiększyć kliknij screen.)

(Aby powiększyć kliknij screen.)

Zaczynamy wdruk!

(Aby uruchomić film kliknij zdjęcie.)

Autor: Daniel 'zoNE' Gabryś

Udostępnij na Google Plus

O Daniel Gabryś

Pasjonat szeroko pojętej technologii informacyjnej. Bytowanie z komputerami zaczęło się od 5 roku życia, jednak prawdziwa pasja przyszła dopiero 4 lata później. Szerokie zainteresowanie grafiką - głównie "przewinienia" w grafice rastrowej i wektorowej. Zaczynał od tworzenia małych grafik, projektowania plakatów reklamowych i layoutów stron web'owych - gdzie bardziej zainteresował się webmasteringiem, programowaniem i tym co z nim związane. Z powodu, iż we współczesnym kinie więcej efektów specjalnych niż fabuły, to też z powodu zamiłowań do sztuki i grafiki "zatapia" się w anime i mandze. Na co dzień zajmuje się głównie prowadzeniem ogólnoświatowych vortali o tematyce gier komputerowych. Poza informatyką typowy obsesjonat białej broni (główniej azjatyckiej) i sportów z nią związanych.

0 komentarze:

Prześlij komentarz